2017. április 7-én, pénteken iskolánk (a Jókai Mór Református Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, AMI és Óvoda) és az RPI (Református Pedagógiai Intézet) közösen szervezett szakmai napot angoltanárok számára, melynek fő témájaként „A Z és Alfa generációk nyelvtanításának korszerű lehetőségei” kerültek a középpontba.
A szakmai nap délelőtt 10 órakor kezdődött, amelyre az ország különböző pontjairól – Budapest, Hajdúhadház, Hernádnémeti, Kisújszállás, Megyaszó, Miskolc, Miskolc-Szirma, Nyíregyháza, Tiszakeszi, Tiszaújváros, Veresegyház – főként református általános iskolákból érkeztek az érdeklődő kollégák.
A szakmai napot Kelemen Gabriella (RPI pedagógiai szakértő) nyitotta meg köszöntőjével. Almási Ferenc – Tetemvári Református Egyházközség lelkipásztora – rövid áhítatában a nyelvtanulás szerepéről beszélt a jelenlévőknek, és arról hogy az „elrendelt bábeli zűrzavarban” a közös nyelv generációkat és nemzeteket köthet össze, de a szeretetnek, mint legfontosabb kapocsnak is jelen kell lennie az emberi kommunikációk során.
Orosz – Tokár Edina (ének-zenetanár, karvezető, egyházzenész) ének – tehetségműhelyes tanulói zongorakísérettel fűszerezett, angol nyelvű dallal kedveskedtek a vendégeknek.
Kis Klára igazgatónő hivatalos távolléte miatt levélben köszöntötte a szakmai nap résztvevőit, melyben röviden bemutatta a két tanítási nyelvű Jókai megszületésének igényét, a kezdeti lépések nehézségeit, a későbbi sikereket és további terveinket, melynek fontos eleme a szeptemberben induló két kéttannyelvűs osztály.
A szakmai nap résztvevői rövid PPT-s prezentáció során pillanthattak be a „kéttanos Jókaiba”. Megismerhették a három kéttanos osztályunkat, az angolul oktatott tantárgyakat, azok heti óraszámait, tankönyveinket, a kéttanos oktatásra vonatkozó szülői elégedettségmérés néhány diagramját, valamint az angol nyelvi oktatás személyi és tárgyi feltételeit.
A délelőtti tájékoztató része volt az a prezentáció is, amely a ma élő 6 generációról nyújtott áttekintő képet. A most közoktatásban részesülő ’Z’, és a hamarosan érkező ’alfa’ generáció tömör bemutatása felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy elengedhetetlen a pedagógusok infó-kommunikációs technikáinak megújítása, az alkalmazott módszertani kultúra kiszélesítése az eredményes nevelési-tanítási tevékenységhez.
A szakmai nap során, délelőtt, a mozaikóráké volt a főszerep. Minden angolos kolléga 10-15 perces órarészlettel mutatkozott be. Gary James Kovács lektortanár és Garaj Angéla tanárnő kéttannyelvű elsős csoporttal, Dányi Viktória tanító néni kéttanos másodikos csoporttal, és Horváth Lászlóné tanárnő kéttanos harmadikos csoporttal tartott mozaikórát. Boda József Péterné tanárnő 5 órás ötödikesei bibliai témájú mozaikórát, és Mészáros Ágnes tanárnő hatodikosai az X-Class Nyelvi labor használatát mutatták be az érdeklődő kollégáknak egy előzőleg felvett kisfilm segítségével.
A mozaikórák izgalmai után, iskolánk minden látogató számára vendégebédet biztosított, amit alsós és felsős tanulóink fegyelmezett jelenléte mellett fogyasztottak el.
Délután az előadások vették át a főszerepet. Az első előadó Balogh-Szikora Ildikó (mesterpedagógus) volt Debrecenből, aki a LearningApps.org (interaktív oktatási segédanyagok létrehozására alkalmas oldal) egyik fordítója és a TankocKApocs egyik alapító tagja. Előadásában a LearningApps.org oldalon található „Tankockák” használatát, készítését, átalakítását, valamint tanórai felhasználhatóságát mutatta be.
Örmény Katalin (szaktanácsadó, mesterpedagógus) Kisújszállásról érkezett, aki két előadást is tartott délután. Az első: „Az interaktív tábla használatának lehetőségei az általános iskolai angol nyelvoktatásban”, a második: „IKT eszközök és szavazórendszer használata az angol órán”.
Skultéty Zoltánné (Microsoft Innovatív trénertanár, e-Twinning nagykövete az Észak-Magyarországi Régióban) az e-Twinning általános iskolai környezetben való felhasználhatóságát mutatta be.
Ez a program európai iskolák információs és kommunikációs technológiák (IKT) segítségével folytatott együttműködési programja, melynek során rövid vagy hosszabbtávú partnerségi viszony alatt, valamilyen témában, bármilyen tantárgyi területen közösen tevékenykednek és az angol nyelvet használják.
A délutáni négy előadás mindegyike abban segítette a jelenlévő pedagógusokat, hogy új alkalmazásokat, módszereket, ötleteket, eljárásokat ismerhessenek meg, amelyek színesíthetik, izgalmasabbá tehetik a tanórákat, valamint élvezetesebbé és elmélyültebbé változtatják a tanulás folyamatát. Az angoltanárok szakmai napja 15.40-kor zárult.
A szakmai nap sikeres lebonyolításában fontos szerepet játszott az RPI részéről Kelemen Gabriella (pedagógiai szakértő), aki a kezdetektől értékes tanácsokkal segített a szervezés feladataiban, valamint Moncz Anikó
(rendezvényszervező, köznevelési igazgatóhelyettes), aki a szakmai nap lebonyolításában nyújtott segítséget.
Az RPI vállalta a szakmai anyagok fénymásolását, az előadók finanszírozásának terhét, és anyagi támogatást biztosított a vendéglátáshoz.
Köszönöm minden résztvevőnek, támogatónak és kollégámnak az előkészítő és lebonyolító munka során tanúsított segítségét, aktív, lelkes, áldozatos munkáját, amivel mindannyian hozzájárultak a szakmai nap eredményes lebonyolításához!
A kollégák elégedett visszajelzései alapján egy sikeres, hasznos szakmai napot tudhatunk magunk mögött. Ez csak igazi csapatmunkában jöhetett létre. Istennek hála érte!
Horváth Lászlóné (mesterpedagógus)
A szakmai nap pillanatait Lukács Ákos kolléga örökítette meg.