HÚSVÉT
Mottó: „És feltámad néktek, a kik félitek az én nevemet, az igazságnak napja,
és gyógyulás lesz az ő szárnyai alatt.”
/ Malakiás 4:2. /
Barsy Irma: Tavasz |
|
A nagy hó olvadni kezdett,
|
De ím a Nap kél diadallal s meleggel szórja be a tért, aszott fű helyett zöld hajtástól díszeleg a felperzselt rét. A húsvéti harangok kongnak, bíbor hajnal köszönt megint: a hang s a fény versenyre kelve élet győzelmét hirdetik. Ki értünk meghalt, harmadnapon a sírból győztesen jött ki, s lőn zsengéje feltámadásnak, amelyben a hivő követi. Feltámadunk! hiszem szilárdan, a sir és halál nem örök. Nem maradhat végképp a sírban, ki e létből elköltözött...! Megváltónk eljön dicsőségben, hogy megszűnjön a bűn, halál s ki az Úrnak híven szolgált, Benne örök életet talál. |
NAGYPÉNTEK NÉLKÜL NINCS FELTÁMADÁS
Tavasz beköszöntével mindnyájan egy kicsit optimistábbak vagyunk. A természet törvényszerűségeiből kiindulva életünk minden területén várjuk a megújulást. Várjuk, hogy a tavaszi szél elfújja a szemetet, kitisztítsa a fejeket, a szíveket, és kitakarítsa az országot. Talán a tavasztól várjuk emberi kapcsolataink megújulását is.
A sok reményteli, megújulásra áhító váradalmunk közt vajon ott van-e az Istennel való kapcsolatunk megújulására való vágy? Hogy hogyan újulhat meg életünk és Istennel való kapcsolatunk arra választ adhat a szállóigévé vált fenti cím parafrázisa:
Pecznyík Pál: Fordulj el a bűntől |
||
Fordulj el a bűntől, |
bár csábító, édes, |
mely régtől fogva tart, |
Nemcsak a tavaszról, hanem Húsvétról is elmondhatjuk, hogy a megújulás gondolata itt is meghatározó. Hiszen, ha valami szokatlan és újszerű dolog volt a világtörténelemben, akkor az Jézus kereszthalála és feltámadása. Nagypéntek csodáját olyan szépen fogalmazza meg énekeskönyvünk 344. dicsérete: „Az élet ottan halni tért, holtával nyervén drága bért.” Így is összefoglalhatnánk a legnagyobbnak mondott református ünnep jelentőségét: Jézus halálának fája lett számunkra az Élet fája!
![]() |
![]() |
Nagypénteken a kereszten Jézus a bűnt győzte le, Húsvétkor pedig a bűn következményét a halált, és a sátánt sebezte meg halálosan. Ez alapján a győzelem alapján lehet a mi életünk is győztes, lehet ránk nézve is igaz a Jelenések könyve ígérete: „A ki győz, annak nem árt a második halál.” Ha Jézusba kapaszkodunk hitünk karjaival, akkor nekünk is szól: „A kié a Fiú, azé az élet” és, amit Jézus ígért követőinek: „Én élek, ti is élni fogtok.”
Füle Lajos: Feltámadás
|
||
Temették ólom-csüggedésbe, |
imákból készült szemfedője. |
vizébe, |
Azonban Jézussal járva életünket, nemcsak a címben foglaltak igazságát kell belátnunk, hanem azt is, hogy bűnbánat nélkül nincs megújulás. Ezt igazolja Isten Ószövetségi népének története is. Mindaddig nem volt gazdasági fellendülés, politikai és katonai stabilitás, egyéni és közösségi jólét, amíg el nem pusztították a bálványokat, bűnbánatot nem tartottak, és vissza nem tértek az élő Istenhez. Ha mi is, életünk minden területén – különös tekintettel Istennel való kapcsolatunkra – áhítjuk a megújulást, akkor nem spórolhatjuk meg a lelki „tavaszi nagytakarítást”. Ami nem jelent mást, mint a nagypénteki megaláztatást saját életünkre nézve, óemberünk keresztre feszítését, az őszinte, töredelmes, életünk minden területére kiterjedő bűnbánatot.
Lukátsi Vilma: Térj meg |
|
Térj meg! |
magamnak, hogy Isten mozdulatlan. |
Hadd álljon itt három Bibliában szereplő ember, akinek a fenti megállapítás összefüggésében gyökeresen megváltozott az élete Nagycsütörtök és Húsvét között.
Figyelmeztetésként a rossz példa áll az első helyen, aki nem más, mint Júdás. Árulása miatt ugyan volt lelkiismeret furdalása, de nem jutott el a bűnbánatig. Nem jutott el a keresztig, nem jutott el Jézusig, nem találta a megbánás helyét. Az önmarcangolás, pedig nem azonos a bűnbánattal, a megtéréssel. Az előbbinek nem lehet más eredménye csak az önmegsemmisítés.
A második példa a Golgotán megtérő lator. Ő belátja, elismeri bűnösségét. Tudja, hogy bűnei jogos büntetését kapja, míg Jézus ártatlanul szenved. Tudja, hogy rászorul az Úr kegyelmére, szabadítására. A lator ugyan nem látja meg a feltámadást, de már aznap ott van Jézussal a Paradicsomban!
Végül Péter, aki háromszor megtagadta Jézust, keservesen sír és bánkódik bűnei miatt. Jézusnál megtalálja a megbánás helyét, és feloldozást nyer. Személyes találkozást él át a Feltámadottal. Ezáltal nemcsak a Jézussal való kapcsolata, hanem egész élete is megújul. Átéli és megtapasztalja, hogy a megújulás feltétele a bűnbánat.
Adja Isten, hogy ezt mi is belássuk, és bűnbánatot tartva megújuljon az életünk! Ámen
„Bánjátok meg azért és térjetek meg, hogy eltöröltessenek a ti bűneitek,
hogy így eljöjjenek a felüdülés idei az Úrnak színétől.”
/ ApCsel. 3:19. /
Pecznyík Pál: Vagy egészen vagy sehogy |
|
Megtévesztett drága lélek, Érted adtam életemet, nem követhetsz úgy Engemet, miként sokan: immel – ámmal tettek helyett, csak a száddal? Nem követhetsz úgy, ahogy, |
vagy egészen, vagy sehogy! |
Túrmezei Erzsébet: A Golgotán Boldog titok: a Golgotán |
Szabolcska Mihály: Húsvét Miért keresnéd Őt a sírba |
Kiss Gyula hitoktató-lelkipásztor